تجهیزات آب و فاضلاب

تجهیزات صنایع / ۲۴, دی ۱۳۹۸
تجهیزات آب و فاضلاب
امروزه افزایش جمعیت، شهرنشینی و رشد فزاینده شهرک‌های صنعتی باعث شده است که میزان پسماندها، رشد بسیار قابل توجهی پیدا کند. هدایت این پسماندها، مواد دفعی و دور ریختنی اصلا کار راحتی نیست و نیاز به مدیریت درست و اصولی دارد. نام این پسماندها و بازمانده‌ها، فاضلاب است که مدیریت آن امروزه به یک صنعت تبدیل شده است.

امروزه هدایت فاضلاب‌ های شهری و صنعتی از معضلات جامعه به حساب می‌آیند که کاری بسیار مهم و ضروری است. اگر سری به اینترنت بزنید متوجه می‌شوید که کشورهای بزرگ و مدرن از چه تجهیزات و ابزار پیشرفته‌ای برای کنترل و هدایت آب و فاضلاب استفاده می‌کنند.

نام تجهیزات آمد، بله تجهیزات یا همان وسایل و لوازمی که لازم است از آن‌ها برای هدایت پسماندهای شهری استفاده شود. تجهیزات آب و فاضلاب امروزه پیشرفت زیادی کرده‌اند که با کمک آن‌ها می‌توان به‌راحتی آب و فاضلاب را کنترل کرد. منظور از تجهیزات تنها لوله های بلند و قطور نیست، آن‌ها پخش کوچکی از کار هستند و می‌توان گفت نقش اصلی را اتصالات و شیرآلات صنعتی که این لوله ها را به هم متصل و یا از هم جدا می‌سازند، ایفا می‌کنند. در این مقاله تعدادی از تجهیزات آب و فاضلاب را معرفی کرده و کاربردهایشان را بررسی می‌کنیم.

از انواع شیرآلاتی که در صنعت آب و فاضلاب کاربرد دارند می‌توان شیر سوزنی، شیر تخلیه، شیر پروانه ای، شیر کشویی، شیر فشار شکن، شیر کنترل پمپ، شیر گلوب و .... را نام برد.

شیرهای سوزنی همانند شیرهای گلوب هستند، که می‌توان آن‌ها را از لحاظ شکل ظاهری به مخروط تشبیه کرد و می‌توان از آن‌ها در کنترل فشار پمپ‌ها استفاده نمود.

تنظیم فشار هوای داخل لوله ها به عهده شیرهای تخلیه هوا است که در خطوط لوله استفاده می‌شوند.

برای کنترل و تنظیم جریان داخل لوله ها بهترین گزینه برای انتخاب، شیر پروانه ای است و هزینه نسبتا کمتری نسبت به دیگر شیرآلات صنعتی که همین کار را انجام می‌دهند، دارد. این نوع از شیرآلات باید به صورت دوره‌ای گریس کاری شوند، البته استفاده از آن‌ها در لوله هایی که فشار جریان در آن‌ها زیاد است ممکن است باعث نشتی شود.

از شیرهای کشویی هم در باز و بسته نمودن تاسیسات استفاده می‌شود و به دلیل داشتن زبانه، صد درصد آب بندی می‌شوند.

شیر فشارشکن، همانطور که از نامش پیداست فشار ورودی زیاد را به صورت اتوماتیک کم و در حد ثابتی نگه می‌دارد که با این قابلیت فوق‌العاده، از هدر رفتن مقدار زیادی آب جلوگیری می‌شود.

از کاربردهای شیر کنترل پمپ می‌توان استفاده از آن‌ها در تصفیه‌خانه‌های آب، موتورخانه‌ها و ... را نام برد که وظیفه نگهداری از موتور را در هنگام پمپ کردن، دارند.

اتصالات و شیرآلات صنعتی و تجهیزات آب و فاضلاب، دنیایی بسیار بزرگتر از مواردی است که معرفی کردیم که در مقالات بعدی به بررسی دقیق تر آن‌ها می‌پردازیم.