چرا از اتصالات صنعتی استفاده می‌کنیم؟

اتصالات صنعتی در صنايع مختلفی كاربرد دارد. به ویژه در صنايعی كه لوله كشی می‌خواهد اين اتصالات بسيار مورد استفاده قرار می‌گيرد.

به عبارتی، هر جا كه لوله كشی نياز باشد و بخواهيم مواد مايع و يا گازی را انتقال دهيم، اتصالات صنعتی بسيار اهميت پيدا می‌كنند.

جنس و اندازه لوله ها در انتخاب نوع اتصالات صنعتی تاثير دارد. مقاومت اتصالات صنعتی بايد بيشتر از لوله ها باشد. كاربرد اتصالات با توجه به نوع سیال در نظر گرفته می‌شود.

اتصالات صنعتی

اتصالات صنعتی در واقع قطعاتی هستند كه برای وصل كردن لوله ها به كار می‌روند. اين اتصالات در مسير لوله‌ها، انشعاب لوله و در وصل كردن سايزهای مختلف لوله به هم، به كار می‌روند.جنس اتصالات صنعتی بايد با جنس لوله هایی كه به هم وصل می‌شوند، يكسان باشند. اگر اتصالات مقاومت بالایی داشته باشند به مرور از فرسايش و خوردگی لوله جلوگيری می‌كنند.

معمولا اتصالات صنعتی از جنس فولاد، برنج و پی وی سی است که بر اساس كاربری آن انتخاب می‌شود. اتصالات صنعتی بسيار پركاربرد هستند ولی بعضی از آن‌ها فقط برای كاربری خاصی ساخته شده‌اند.

انواع اتصالات صنعتی

در ادامه با برخی از اتصالات صنعتی به صورت خلاصه آشنا می‌شویم:

اتصالات مانسمان

اتصالات مانسمان برای لوله های درزدار استفاده می‌شود. اين اتصالات از فلزی ساخته شده است كه هيچ جای جوشی ندارند.

اتصالات درزدار

اين نوع از اتصالات صنعتی در بدنه خود، جای جوش دارند و در برابر فشار و دمای بالا تحمل زيادی دارند.

اتصالات گالوانيزه

اين ابزار را بر روی لوله های گالوانيزه استفاده می‌كنند. كاربری اين اتصالات بيشتر در مناطق دارای رطوبت بالا است.

اتصالات زانویی

اين اتصال شبيه ال است كه خميدگی ۴۵ تا ۹۰ درجه‌ای دارند. معمولا اين اتصالات را در قطرهای مختلفی توليد می‌كنند. مصارف خانگی اين اتصالات بسيار زياد است. از نمونه‌های آن می‌توان برای اتصالات زير سينك، لوله‌های گاز خانگی و غيره نام برد.

اتصالات سه راهی

براي اتصال چند لوله كاربرد دارد. اين اتصالات يك راه ورودی و دو راه خروجی يا برعكس دارند. رنگ‌ها و قطرهای مختلفی از اين اتصالات موجود است.

اتصالات فشرده كننده

اين اتصالات از دسته اتصالات صنعتی است كه دارای سه قسمت بدنه، مهره و واشر است. اين وسيله برای محكم كردن ساير اتصالات به كار می‌رود. اين ابزار از نشت مواد جلوگیری می‌کند. معمولا در آشپزخانه و توالت مورد استفاده قرار می‌گيرند.

اتصالات سدكننده

كاربرد اين اتصالات از نام آن پيداست. معمولا در انتهای لوله های فلزی مورد استفاده قرار می‌گيرد و لوله را می‌بندد. اين اتصالات جريان مواد درون لوله را قطع می‌کند.

نقش اتصالات صنعتی در صنايع مختلف

اتصالات صنعتی مخصوص صنايع خاصی نيست. هر جا با انتقال سیالات سروكار داشته باشيم، اتصالات نيز نياز می‌شود.

اتصالات در تاسيسات ساختمانی

هر جایی از ساختمان كه نياز به لوله كشی دارد، اتصالات را مشاهده خواهيد كرد. در سيستم گرمايشی و برودتی، سيستم تهويه و غيره قابل استفاده است.

اتصالات صنعتی در سيستم شهرسازی نوين

وقتی در سطح شهر قدم می زنيد، انواع لوله ها و اتصالات آن‌ها را می‌بينيد. اين اتصالات در لوله كشی های آب، گاز، فاضلاب و مخابرات قابل مشاهده است.حتی در وسايل نقليه نيز می‌توان اتصالات را مشاهده كرد.

اتصالات و صنايع پتروشيمی

صنايع پتروشيمی يك صنعت گسترده است. اين صنعت محصولات زيادی را توليد می‌كند كه در اطراف ما وجود دارند. همه اين محصولات از مواد اوليه‌ای ساخته شده‌اند كه توسط لوله‌ها انتقال داده می‌شوند. انتقال اين مواد حساس نياز به لوله‌های مقاوم و مناسب با شرايط آب و هوايی دارد. بنابراين اتصالات در اين لوله ها نقش بسيار مهمی ايفا می‌كنند.

اتصالات در صنايع كشاورزی و محصولات غذایی

در صنعت كشاورزی نوين فقط از چاه و رودخانه برای آبياری استفاده نمی‌كنند. در سيستم‌های آبياری جديد لوله و اتصالات آن بسيار اهميت دارد. معمولا از لوله های پلی اتيلن و فولاد در اين صنعت استفاده می‌كنند تا در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری داشته باشند.

لوله و اتصالات در طراحی داخلی

امروزه طراحی داخلی بسيار پرطرفدار است. در صنايع چوب و ساختن وسايل طراحی داخلی از فشار بخار خارج شده از ديگ‌های بخار استفاده می‌كنند. فشار بخار از لوله‌هایی كه آب در آن جريان دارد خارج می‌شود. اين لوله از جنس پی وی سی است كه با اتصالات محكمی به هم وصل می‌شوند.