شیر های برنجی، پر مصرف ترین نوع شیرآلات در صنعت

از شیرهای صنعتی با آلیاژ برنج جهت قطع و وصل سیالات یا کنترل میزان جریان آن‌ها در صنایع مختلفی چون تاسیسات، لوله کشی ساختمان‌ها، صنایع نفتی و انتقال گاز، سیستم‌های تهویه مطبوع و …  می‌توان استفاده کرد که یکی از بزرگترین مزیت این شیرها قابلیت تولید آن‌ها در سایزهای کوچک است.

شیرهای برنجی روش نصب و نگهداری آسانی دارند همچنین در عین مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی در مقابل خوردگی‌ها مقاومند و طول عمر بالای آن‌ها نتیجه کاربرد فراوان آن‌ها در صنایع مختلف است.

شیرآلات صنعتی برنجی

شیرهایی که می‌توان با این متریال تولید نمود، عبارتند از:

  1. شیر فلکه کشویی
  2. شیر سوزنی
  3. شیر یکطرفه
  4. شیر صافی
  5. شیر گازی
  6. شیر آتش نشانی
  7. شیر فشارشکن
  8. شیر بالانس
  9. شیر شلنگی
  10. شیر پیسوار
  11. مینی ولو
  12. کلکتور

شیر کشویی برنجی

شیر کشویی یک شیر قطع و وصل است (ON-OFF) جهت صنایعی چون تانکرسازی، شبکه‌های نفت و گازوئیل و مواد شیمیایی و همچنین صنایع ساختمان و تاسیسات انتقال آب و موتورخانه‌ها، استفاد کرد. شیر کشویی برنجی از سایز “2/1 تا “6  قابلیت تولید دارد.

شیر کشویی برنجی

شیر سوزنی برنجی

گلوب ولوهای برنجی نیز مانند شیرهای سوزنی با متریال‌های دیگر کارکردی مشابه دارند و می‌توانند سیال را کنترل کنند و از این شیرها می‌توان به صورت نیمه باز یا اصطلاحا کنترلی استفاده کرد.

شیرهای سوزنی در سایز های “2/1 تا “2 تولید می‌شوند و در صنایعی چون حرارت و برودت، آبفا، تهویه ساختمان و منازل، گرمایش و سرمایش و لوله کشی ساختمان ها کاربرد فراوان دارد.

شیر سوزنی برنجی

شیر یکطرفه برنجی

چک ولوهای برنجی با کانکشن دنده‌ای از نوع یکطرفه دریچه‌ای، سوپاپ  فنری، فیلتردار و توپیچ تولید می‌شوند.

در چک ولوهای دریچه‌ای با ورود سیال، دریچه به عقب رانده شده و مسیر باز گشته و در هنگام برگشت با کم شدن جریان سیال دریچه بسته می‌شود. در حقیقت توسط فشار سیال و بدون هیچ وسیله کنترل کننده‌ای عمل می‌کنند.

این نوع از یکطرفه‌ها از سایز “2/1 تا “2 تولید می‌شود و مناسب استفاده در صنایع آبرسانی شهری، تاسیسات ساختمان و شبکه‌های روغن و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیر یکطرفه برنجی

شیر یکطرفه سوپاپ فنردار

در شیرهای یکطرفه سوپاپ فنری همانطور که از نامش پیداست سیال فنر سوپاپ را با فشار وارد آورده به عقب هل می‌دهد و راه ورودش هموار می‌شود. این شیر حجم دبی کمتری را عبور می‌دهد و تنها تفاوت کارکردش با مدل دریچه‌ای همین امر است.

شیرهای یکطرفه از سایز “2/1 تا “3 تولید می‌شوند و به صورت عمودی و افقی می‌توان آن‌ها را در خط نصب کرد. آببندی این شیرها در هر شرایط نصبی بسیار بالا است و با کمترین میزان فشار سیال سوپاپ شیر یکطرفه باز می‌شود.

شیر یکطرفه سوپاپ فنردار

شیر یکطرفه فنری فیلتردار

عبور سیال در شیرهای یکطرفه از یک جهت بوده و اجازه برگشت سیال به خط لوله را نمی‌دهد.

این نوع از شیرهای یکطرفه از سایز “2/1 تا “2 تولید می‌شوند و جهت جلوگیری از ورود مواد زائد و ذرات به سیستم‌های بسیار حساس کاربرد دارند.

عملکرد این شیرها توسط نیروی سیال نسبت به سطح دریچه و با قطع جریان سیال دریچه بسته می‌شود.

شیر صافی

گاها در سیالات مواد و ذراتی وجود دارد که استفاده از صافی‌ها امری ضروری است. زیرا اگر ذرات و مواد زائد را از سیستم فیلتر نکنیم در نهایت به پمپ‌ها و سایز تجهیزات و قطعات آسیب جدی وارد می‌شود. صافی‌ها از سه بخش توری و بدنه و درپوش متشکل است.

نوع بادی صافی ها به شکل y  انگلیسی است و نوع کانکشن آن‌ها به صورت رزوه‌ای است.

صافی برنجی از سایز “2/1 تا “2 قابلیت تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در خطوط مختلفی مانند آبیاری و موتورخانه‌ها و سیستم‌های سرمایش و گرمایش استفاده نمود.

شیر صافی

شیر تک ضرب

این نوع از شیرهای برنجی به دو نوع گازی و غیر گازی تقسیم و از سایز “2/1 تا “3 تولید می‌شوند.

این شیر چون در سیستم‌های انتقال گاز جهت منازل و هم چنین در تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد به شیر گازی معروف است و کارکرد این شیرها به صورت ON-OFF (قطع و وصل) است.

نوع تک ضرب غیر گازی هم برای سیالات غیر گازی و با رنگ دسته آبی تولید می‌شود.

شیر تک ضرب

شیر آتش نشانی

شیر آتش نشانی یک ورودی و یک خروجی دارد که سیال از قسمت پایین شیر وارد می‌شود و بعد از قسمت زاویه دار آن خارج می‌شود که این خروجی عمدتا با زاویه‌ای حدود 130 درجه ساخته می‌شود.

شیرهای آتش نشانی در سایز “2/1 تولید می‌شود و با کانکشن دنده‌ای هم به صورت عمودی و و هم افقی نصب می‌گردند.

شیر آتش نشانی برنجی

شیر فشارشکن

یک شیر بسیار پرکاربرد در شبکه آبی منازل و در سیستم‌های سرمایش و تهویه مطبوع شیر فشارشکن است.

همانطور که از نام این شیر پیداست زمانیکه فشار جریان سیال افزایش می یابد شیر فشارشکن وظیفه دارد فشار ورودی را کاهش داده و به حد نرمال آن را تنظیم کند و در سیستم‌های لوله کشی، تهویه مطبوع و هوای فشرده شده کاربرد فراوان دارند.

از سایز “2/1 تا “4 (ممکن است این سایز ها در برندهای مختلف متفاوت و متغیر باشد) می‌توان این شیر را با متریال برنجی تهیه نمود.

فشارشکن

شیر بالانس

اگر به دنبال حذف هزینه‌های اضافی و کاهش خرید تعداد شیرآلات صنعتی مورد نیاز برای سیستم خود هستید حتما از شیرهای بالانس برنجی استفاده نمائید.

چون این شیرها همچنان که نوسانات جریان و صداهای اضافی را حذف می‌کنند تعادل را در سیستم نیز برقرار می‌کنند و به لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه هستند. همچنین راندمان سیستم را بالا می‌برند و سلامت جریان خط را کاملا تضمین می‌کنند. شیر بالانس در سیستم‌های سرمایش و گرمایش، تهویه مطبوع، لوله کشی منازل و سیستم‌های بهداشتی کاملا شیر کارآمدی است.

شیر بالانس

شیر شلنگی

این شیرهای برنجی می‌توانند جریان آب را کنترل کنند به صورتیکه جریان به داخل لوله برنگردد که در این صورت مانع آسیب رسیدن به خطوط لوله می‌شوند.

این شیرها عمر طولانی‌ای دارند و در برابر اتمسفر محیط‌های خارجی مانند گرما و سرما مقاومت بالایی دارند. کاربرد این شیرها در منازل و انواع تاسیسات شهری و آبرسانی است.

این شیر ها عموما با آبکاری و بدون آبکاری و در سایزهای مختلف تولید می‌شوند، محدودیت استفاده ندارد و همچنین نصب و نگهداری بسیاری راحتی دارند.

شیر شلنگی

مینی ولو برنجی

شیر پیسوار در ساختمان‌ها برای این نصب می‌شود که به طور مثال هنگام ایجاد اتفاقات خاص در یک واحد، لازم به قطع آب کل ساختمان نباشد. شیرهای پیسوار در دو نوع فیلتر دار و بدون فیلتر و در دو سایز “2/1 و “8/3 قابلیت تامین دارند و عموما به انتهای خطوط لوله وصل می شوند. نوع فیلتر دار آن‌ها داخلشان یک فیلتر از جنس استیل دارد که غیر از کار فیلتراسیون، سلامت آب را حفظ نموده و املاح را جدا می‌کند و نوع بدون فیلتر این شیرها تفاوت زیادی ندارد و برای تفکیک سازی آب سرد و گرم دستگیره این شیرها را به رنگ آبی و قرمز تولید می‌کنند.

شیر پیسوار

مینی ولو برنجی

شیرهای مینی ولو بیشتر برای مصرف خانگی و گاها صنعتی تولید می‌شوند.

داخل این شیرها قطعه توپی شکلی وجو دارد که روکش آن‌ها کروم است و به صورت یکنواخت پرداخت شده است.

اتصال این شیرهای برنجی به صورت رزوه‌ای است و به صورت استاندارد تا 90 درجه قابلیت تحمل دما دارند.

مینی ولو برنجی

شیر کلکتوری (توپی)

برای زمانیکه می‌خواهیم گرمایش از کف را در ساختمان‌ها نصب کنیم و جهت آبرسانی‌های سرد و گرم در منازل می‌توان از این شیر استفاده نمود.

این شیرها با چرخش 90 درجه باز می‌شوند و یک قطعه توپی شکل داخل این شیر با روکش نیکل و کروم تعبیه شده است تا میزان فرسایش را به حداقل برساند. این شیر در سایز “2/ تا “1 در انواع توپی روپیچ و توپی توپیچ تولید می‌شوند و آببندی بالایی دارند و بسیار در برابر خوردگی مقاومند.

شیر کلکتوری

جمع بندی

به طور کلی یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین آلیاژها در صنعت ساختمان و تاسیسات، آلیاژ برنج است که به صورت ترکیب شیمیایی ازآلیاژ های مس و روی و به رنگ طلایی است.

شیرهای برنجی مقاومت بالا و وزن کمی دارند، قیمتشان مناسب است و برای استفاده در خطوط لوله بسیار کارآمد و منعطف هستند.

همچنین شیرهای تولید شده با این متریال مناسب استفاده بر سیستم‌هایی با سیال گرم و سرد هستند.

از مهمترین انواع برندهای تولیدکننده شیرآلات برنجی موجود در بازار ایران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کیزایران

نگین

سام

کیتز

امین شیر

سامین

سیم ایتالیا

جهت مشاهده انواع شیرآلات برنجی به سایت ریتاپی مراجعه نمائید.