کاربردهای شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی از مهم ترین اجزای سیستم پایپینگ به شمار می روند که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. شیرآلات صنعتی عموما برای قطع و وصل کردن و تنظیم جریان سیال ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

نحوه باز و بسته کردن شیرآلات صنعتی و اندازه و سایزی که دارند با یکدیگر متفاوت است؛ زیرا این ویژگی آن‌ها بستگی به میزان و تعداد دفعات باز و بسته کردن آن‌ها دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت چون این شیرها به کمک اپراتورها باز و بسته می‌شوند، دارای انواع مختلف و اندازه‌های متفاوتی هستند.

علاوه بر این، تنظیم این شیرآلات توسط کاربرها و افراد انجام می‌شود؛ یعنی کاربرها می‌توانند با استفاده از دستگیره‌هایی که روی این شیرآلات نصب شده است، آن‌ها را کم و زیاد و باز و بسته کنند و جریان سیال و مایعات را کنترل کنند. در طراحی و تولید این شیرآلات نکات بسیار مهمی مورد توجه است که این نکات مهم عبارت اند از:

  • در تولید، طراحی و راه اندازی شیرآلات صنعتی از تجهیزات و وسایل پیشرفته و خاصی استفاده می‌کنند که دارای جنس و کیفیت بسیار خوب هستند.
  • نصب و تعمیر، نگهداری، هدایت، کنترل و تنظیم این شیر آلات صنعتی بسیار آسان و راحت است و هیچ گونه دغدغه و مشکلی ندارد.
  • داشتن ارتعاش شیر و تاثیر بسیار زیاد در جریان مایعات و سیال‌ها
  • این شیرآلات فشارهای وارد شده از سیال و مایعات را تحمل می‌کنند.

علاوه بر این موارد، نکات مهم دیگری هم برای تولید و طراحی این شیرها وجود دارد که حتما باید رعایت شوند؛ زیرا در کاربرد و عملکرد آن‌ها تاثیر بسیاری می‌گذارد.

از طرف دیگر می‌توان گفت این شیرآلات صنعتی دارای جنس و کیفیت‌های مختلفی هستند؛ زیرا هر کدام از آن‌ها بر اساس عملکرد و کاربردی که دارند، در مکان‌ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، می‌توان گفت این شیرها در اتصال لوله ها و فلنج ها نیز کاربردهای بسیار زیادی دارند و علاوه بر سهولت نصب و تعمیر آن‌ها، با این قطعه‌ها ارتباط مستقیم دارند.

کاربردهای شیرآلات صنعتی:

 همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین کاربردها و مزایای این شیر آلات این است که برای باز و بسته کردن سیال‌ها و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات صنعتی همچنین می‌تواند فشار وارد شده بر آن‌ها را تحمل کنند.

از وظایف اصلی و مهم این شیر آلات صنعتی می‌توان به تحمل فشار سیال‌ها، کنترل و تنظیم جریان مایعات، قطع و وصل کردن گازها و جریان مایعات، تنظیم و کنترل میزان عبور سیال‌های مورد استفاده، جلوگیری از برگشت سیال‌ها و مایعات عبور کرده، نگهداری از دستگاه های تحت فشار و…. اشاره کرد.

از دیگر کاربرد های مهم این شیر آلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علاوه بر کاربرد هایی که بیان کردیم، شیر آلات صنعتی کاربرد های دیگری هم دارند که افراد هنگام خرید شان باید به آن ها توجه بسیار زیادی داشته باشد تا انتخاب درست و مطمئنی کرده باشند. پس در خرید این شیر ها باید به کاربرد و مزایایی که دارند، توجه بسیار زیادی شود.

  • این شیر ها دارای روش های آسان و راحتی برای نصب و نگهداری می باشند. از طرف دیگر می توان گفت روش تعمیر این شیر ها بسیار آسان است و هیچ گونه مشکلی برای انجام این کار وجود ندارد.
  • کنترل و تنظیم مقدار سیال و مایعات مورد نیاز
  • داشتن قیمت ارزان و مناسب در نسبت به دیگر طرح های موجود
  • عدم نیاز به استفاده از دستگاه های پیشرفته برای تولید و طراحی

شیرآلات صنعتی کاربردهای مختلفی دارند که در زیر به آنها اشاره می شود:

1- قطع و وصل جریان: عمده کاربرد شیرهای صنعتی در باز و بسته نمودن یا همان قطع و وصل جریان سیال می باشد. بسته به نوع سیال، فشار و دما و محیط انواع مختلفی از شیرهای قطع و وصل را میتوان استفاده نمود. شیر کشویی(زبانه لاستیکی و فلزی)، شیر پروانه ای، شیر سماوری، شیر توپی و شیر دیافراگمی از مواردی هستند که برای قطع و وصل مناسب می باشند.

2-تنظیم جریان: شیرهای تنظیم جریان یا کنترل ولو در سیستم برای تنظیم میزان جریان خروجی نسبت به ورودی استفاده میشوند. انواع مختلف کنترل ولو عبارتند از گلوب ولو یا شیر سوزنی، شیر فشار شکن، کنترل دبی، کنترل حجم و….

3-جلوگیری از برگشت جریان: شیرهای یکطرفه یا چک ولو در سیستم های پایپینگ به منظور جلوگیری از برگشت جریان و آسیب وارده از این موضوع کاربرد دارند. شیرهای یکطرفه در انواه دریچه ای یا لولایی، فنری، سوپاپ مکش و یکطرفه توپی در بازار موجود هستند.

4-شیرهای هوا: شیرهای هوا یا ایرونت برای خروج هوای حبس شده که باعث کاهش فشار و خوردگی تجهیزات می شود، در سیستم کاربرد دارند. انواع شیرهای هوا تخلیه هوای تک روزنه، تخلیه هوای دورزونه و … می باشد.

مهم ترین شیرآلات صنعتی مواردی هستند که در بالا اشاره شد. اما علاوه بر موارد ذکر شده، انواع دیگری نیز وجود دارند. شیرهای آتش نشانی، ایمنی و حفاظت، تخلیه و نمونه گیری و شیرآلات خاص که هر کدام دارای انواع و کاربردهای مختلفی هستند.