نقش دیزل ژنراتور در صنعت پتروشیمی

در صنایع بزرگ همچون پتروشیمی باید برق به طور مستمر وجود داشته باشد و قطعی ناگهانی برق سبب خسارت‌های بسیار زیادی خواهد شد، به همین منظور لازم و ضروریست که از دستگاهی به نام ژنراتور که وظیفه اصلی آن تامین برق است، در صنایع بزرگ استفاده شود.

تجهیزات پتروشیمی نفت و گاز نیازمند مولدهای گازی هستند. در صنعت پتروشیمی، ژنراتورهای برق یک ضرورت بسیار مهم هستند. این ژنراتورها منبع برق کلیدی برای این صنعت هستند، به ویژه برای کمک به حفاری. به نوعی می‌توان گفت حفاری شاه کلید این صنایع است و برای تامین تجهیزات پتروشیمی شدیدا مورد نیاز است.

با کمک ژنراتورهای برق، این کار را می‌توان به صورت موثر انجام داد و هم‌چنین به آن‌ها کمک کرد تا مطمئن شوند که هیچ آسیب جانی را متحمل نخواهند شد. بسیاری از وظایف مختلف در صنعت پتروشیمی، مانند حفاری زمینی و حفاری دریایی، پمپاژ و تحویل واقعی محصول نهایی، درگیر این ژنراتورها هستند. شرکت‌های بزرگ مانند پمپ‌بنزین‌ها به منظور حفظ یک عملیات تجاری قابل‌اعتماد، به این ژنراتورها تکیه می‌کنند.

افزون بر آن، ژنراتورهای برق دیزلی برای این شرکت‌ها، تسهیلات و عملیات‌های اصلی را تامین می‌کنند. اگر وضعیت اضطراری پیش بیاید و بنا به هر دلیلی برق اصلی قطع شود و از جریان بیفتد، ژنراتورها می‌توانند آن‌ها را پشتیبانی کنند و اجازه دهند کسب ‌وکار در روال عادی خود ادامه یابد. این می‌تواند صنعت پتروشیمی را محفوظ بدارد از خسارت‌هایی که ممکن است برایشان پیش بیاید. علاوه بر وجود یک دیزل ژنراتور در صنعت پتروشیمی، حفظ و نگهداری آن نیز بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که مولدهای برق مهمترین عامل در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت بخشی از ستون فقرات این صنعت هستند که آن‌ها را نگه می‌دارد. همه شرکت‌های بزرگ نفت و گاز به طور گسترده از ژنراتورها استفاده می‌کنند. به همین دلیل، مهم است که آن‌ها عوارض سنگینی را انتخاب کنند، ژنراتورهای قابل‌ اطمینان که می‌توانند امکانات و تجهیزات پتروشیمی خود را به دست آورند.

دیزل ژنراتور یکی از تجهیزات پتروشیمی است که برای جاهایی که نیاز به قدرت بیشتری برای عملکرد مستمر دارند، استفاده می‌شود. در این دستگاه انرژی الکتریکی با استفاده از سوخت از روش احتراق دیزل تولید می‌شود.

لازم است بدانید که این نوع از سوخت‌ها نسبت به سایر سوخت‌ها با دمای نسبتا زیادی سوازنده می‌شوند و لازم است بدانید که بدین صورت می‌توان انرژی بیشتری برای ژنراتور تهیه نمود. توجه داشته باشید که حتما باید تعمیرات و بازرسی‌های مربوط این نوع از تجهیزات پتروشیمی باید به موقع انجام شود تا بتوان از بروز ضررهای هنگفت جلوگیری نمود.

نحوه کار دیزل ژنراتور

ابتدا هوا به داخل ژنراتور وارد می‌شود تا زمانی که فشرده شود، سپس سوخت وارد دیزل می‌شود. این فرایندها سبب تولید گرما زیاد می‌شود و بدین صورت فرایند احتراق شروع می‌شود و ژنراتور شروع به کار می‌کند.

در این صورت ژنراتور برای دستگاه‌هایی که به آن متصل هستند انرژی الکتریکی تولید و توزیع می‌کند.

بهتر است بدانید که از دیزل ژنراتورها در صنایع بزرگ استفاده می‌شود و می‌توان ساعت‌ها و هفته‌ها به طور مستمر از آن‌ها استفاده نمود؛ اما باید به یاد داشته باشید که انرژی به درستی باید ذخیره شود تا عملکرد خوبی داشته باشد.

مقرون به صرفه‌ترین ژنراتوری که در صنایع امروزه کاربرد بسیار زیاد دارد، دیزل ژنراتور است. بنابراین اگر بتوان به درستی از آن مراقبت نمود می‌توان به مدت طولانی از آن استفاده نمود.

به طور کلی از دیزل ژنراتورها در دو حالت می‌توان استفاده نمود:

در صنایع بزرگ همچون پتروشیمی وجود برق به طور دائم ضروری است، بنابراین یکی از مهمترین تجهیزات پتروشیمی، دیزل ژنراتور است تا بتوان با استفاده از آن در زمان قطع شدن برق، از بروز خسارت های بزرگ جلوگیری نمود. بنابراین دیزل ژنراتورها در شرایط بحرانی می‌توانند در صنعت‌های مختلف به حفظ ثبات جریان برق کمک نمایند.

همچنین از دیزل ژنراتورها می‌توان در مناطقی که منبع برق اصلا وجود ندارد، برای تامین و توزیع برق از آن کمک گرفت.

بنابراین وجود حداقل یک دیزل ژنراتور در صنایع بزرگ لازم و ضروری است. فراموش نکنید، برای آنکه دیزل ژنراتور بتواند عملکرد درست و خوبی داشته باشد، لازم است که در فواصل زمانی مشخص بازرسی‌هایی در خصوص تعمیرات انجام شود، تا بتوان در زمان خرابی جزئی آن را تعمیر نمود و از هزینه‌ها و خسارت‌های زیاد جلوگیری نمود.