فاکتورهای مهم در انتخاب شیرآلات صنعتی چیست؟

آشنایی با شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف شناخته می‌شوند. این شیرآلات برای کنترل کردن مسیر سیالاتی مانند هوا و مایعات به کار می‌رود.

شیرآلات صنعتی به عنوان یکی از ارکان اصلی در تجهیزات پتروشیمی و تجهیزات نفت و گاز به شمار می روند. شیرآلات در صنعت دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که در ادامه قصد داریم برای درک بهتر عملکرد شیرهای صنعتی یک نمونه پرکاربرد را معرفی کنیم.

کاربرد اصلی شیرآلات صنعتی چیست؟

برای آشنایی کامل با کاربردها می‌توانید مقاله کاربردهای شیرآلات صنعتی را مطالعه نمایید. اما مهمترین کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  • شیرهای صنعتی را معمولا برای قطع و وصل کردن کامل جریان‌های سیالات استفاده می‌کنند.
  • یکی دیگر از موارد استفاده از شیرهای صنعتی جلوگیری از بازگشت سیالاتی است که عبور کرده‌اند.
  • یکی دیگر از کاربردهای این نوع شیرها تنظیم و کنترل سیالات است.
  • کنترل و ایمنی‌سازی دستگاه‌های تحت فشار می‌تواند مهم‌ترین کاربرد شیرهای صنعتی باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب شیرآلات صنعتی

معمولا هنگام انتخاب شیرهای صنعتی در محیط‌های کوچک از دید علمی استفاده نمی‌شود. اما این نکته در زمان انتخاب آن‌ها برای تجهیزات پتروشیمی و تجهیزات نفت و گاز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید طبق نظر کارشناسان انجام بگیرد. در غیر این صورت امکان انتخاب شیرهای بی کیفیت وجود دارد که در آینده باعث تحمیل هزینه‌های اضافه می‌شوند.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم شیرآلات صنعتی براساس کاربردهای مختلفی که دارند در مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند. بنابراین لازم است که پیش از خرید این محصولات به برخی نکات زیر توجه نمایید:

  • شیوه مسدود کردن جریان سیالات
  • ضخامت لوله‌ها و اتصالات
  • مدل و نوع شیرآلات مانند ترکیبی، کشویی و پروانه ای
  • متریال به کار رفته در بدنه داخلی و خارجی شیرآلات، جنس داخلی بدنه از آن جهت لحاظ دارای اهمیت است که در مجاورت با انواع سیالات قرار دارد از این رو مقاومت آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
  • نوع عملگرها: انتخاب عملگرهای متناسب با فعالیت تجهیزات صنعتی که این عملگرها شامل دستی، بادی یا پنوماتیک و اتوماتیک هستند.
  • انتخاب شیرهایی با فنرهای مناسب از جهت بازگشت‌پذیری مورد توجه است.

با توجه به نقش مهم شیرهای صنعتی در صنایع مختلف باید آن‌ها را براساس نظر کارشناسان و نوع نیاز کاربری انتخاب کرد تا در آینده دچار مشکل نشوید.

بررسی شیر پروانه ای به عنوان یکی از معروفترین شیرآلات صنعتی

یکی از انواع پرکاربرد شیرآلات صنعتی، شیرهای پروانه ای هستند که از ساده‌ترین مکانیزم‌های شیرآلات برخوردار هستند. عملکرد این شیرها به صورت دورانی و برای قطع کردن، شروع و در برخی موارد محدود کردن جریان است.

در ساختار این نوع از شیرها نوعی دستگیره با چرخش ۹۰ درجه‌ای تعبیه شده است که باعث می‌شود شیر از حالت کاملا بسته به حالت کاملا باز انتقال پیدا می‌کنند. از این رو به عنوان شیرهای راحت و سریع العمل شناخته می‌شوند.

شیرهای پروانه‌ای ویفری به وسیله یک اهرم به بخش محرک شیر متصل می‌شوند. این محرک‌ها به صورت پنوماتیکی، دستی و برقی هستند.

این نوع شیرها نسبت به دیگر شیرآلات صنعتی از جمله شیرهای مخروطی و دروازه ای، توپی و کروی برای مصارف بزرگ از مزیت‌های بیشتری برخوردار هستند.

شیرهای پروانه ای ویفری از چه ساختاری تشکیل شده اند

این مدل از شیرآلات صنعتی که در صنعت و تجهیزات پتروشیمی کاربرد زیادی دارد جهت قطع و وصل کردن سیالات استفاده می‌شود و در برخی موارد از آن‌ها با نام شیر پروانه‌ای بدون فلنج یاد می‌شود.

این شیرها را میان دو فلنج نصب می‌کنند. شیرهای پروانه‌ای در سایزهای مختلف از ۲ اینچ تا سایز ۶۰۰ اینچی و حتی بالاتر تولید می‌شوند.

برخی از مزایای شیرآلات پروانه ای ویفری

  • از مزیت‌های استفاده از شیرآلات پروانه ای در صنعت و تجهیزات نفت و گاز این است که باعث افت فشار اندکی می شوند.
  • فرایند آب بندی در این نوع شیر در دو سمت پروانه ها به خوبی انجام شده است.
  • لاستیک آب بندی که در بخش داخلی این نوع شیرها تعبیه شده است به سادگی قابل استفاده هستند.
  • از دیگر قابلیت های شیرهای پروانه ای امکان نصب آن‌ها در حالت‌های مختلف است.