هدررفت آب و نقش تجهیزات صنعتی

مسئله ذخیره آب و جلوگیری از هدر رفت آن یکی از بزرگترین دغدغه‌های جوامع امروزی است.

کمبود آب و منابع آن که ناشی از کاهش میزان بارندگی و افزایش دمای زمین است در اکثر نقاط جهان و خصوصا ایران که یکی از کم آب ترین نقاط جهان است موضوعی بسیار حائز اهمیت بوده و راهکار مقابله با آن بسیار از نهادها و سازمان ها را درگیر نموده است.

عوامل بسیاری در موضوع هدررفت آب موثر بوده است. استفاده بی رویه آب در مصارف خانگی، سیستم لوله کشی فرسوده، آبیاری نامناسب و غیراصولی در صنعت کشاورزی و صنعتی و … که هر کدام به نوبه خود نیاز به بررسی بسیاری دارد.

توجه به سیستم لوله کشی(پایپینگ) که امروزه تبدیل به یک صنعت بزرگ و مهم گردیده است و توجه به آن به تنهایی میتواند در جلوگیری از هدر رفت آب نقش مهمی ایفا نماید.

از ابتدای امر یعنی تبدیل سیالات به نوع مورد نیاز تا انتقال آن و سپس استفاده در سیستم مورد نیاز نقش ابزار و تجهیزات صنعتی بسیار مهم است که از مهم ترین این اقلام می‌توان به شیرآلات صنعتی، اتصالات صنعتی و لوله اشاره نمود.

استفاده نادرست و غیرکارآمد از تجهیزات صنعتی بدون توجه به شرایط محیط (دما، فشار و ..) و همچنین نوع سیال م‌ ‌تواند باعث بروز عوامل بسیاری در موضوع منابع آب گردد که امروزه با توجه به پیشرفت تولید تجهیزات صنعتی و تنوع بسیار آن‌ها مشکلات بسیاری در این حوزه برطرف گردیده است.

پایپینگ

علم پایپینگ (لوله کشی صنعتی) توانسته تا حدودی مسائل مربوطه به این حوزه را بررسی و تحلیل نماید.

طراحی مناسب خطوط لوله و استفاده از شیرآلات و اتصالات مناسب به منظور کنترل و کاهش فشار و دما، مقاوم بودن در برابر ضربه یا خوردگی، جلوگیری از ضربه ها و لرزه های سیستم و … همه و همه مواردی است که با پیشرفت علم پایپینگ و تولید تجهیزات صنعتی تا حد زیادی برطرف گردیده است.

در انتخاب تجهیزات صنعتی پارامترهای مهمی باید مورد توجه قرار گیرد:

توجه به کارکرد تجهیزات صنعتی، سایز خطوط لوله، نوع سیال، دما و فشار محیط هر کدام نکته مهمی در تعیین نوع تجهیز است.

شیرآلات صنعتی، اتصالات، لوله و … بسیار از مواردی هستند که در خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت‌های بسیاری با تولید و عرضه محصولات متنوع و با کیفیت توانسته‌اند کمک بسیاری به صنعت پایپینگ نمایند. البته نحوه طراحی و اجرای سیستم پایپینگ از جمله مواردی است که نیاز به تحقیق، مطالعه و بحث بسیاری دارد.