تجهیزات شیرآلات، لوله و اتصالات استخر

تجهیزات استخر

امروزه با گسترش استفاده از استخرها به عنوان اماکن تفریحی، ورزشی، آموزشی و درمانی، استخرها خواهان زیادی داشته و مشتریان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

با گسترش طرفداران استخرها و استفاده از آن، کیفیت تجهیزات استخرها اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چرا که این کیفیت رابطه مستقیمی با وضعیت استفاده استخر دارد.

بطور معمول هنگام راه اندازی ساختمان‌های بزرگ، به یک مجموعه متمرکز برای تجهیزات نیاز است. استخرها نیز از این قاعده بهره می‌برند. برای داشتن نظم در قرارگیری تجهیزات، سهولت رسیدگی و عدم نفوذ کثیفی و آلودگی به درون محیط استخر، اکثر تجهیزات استخر در موتورخانه نصب می‌شوند.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با تجهیزات ضروری استخر آشنا کنیم تا به شما در نصب و راه اندازی استخر کمک کنیم.


لوله و اتصالات UPVC

جهت لوله کشی در سیکل تصفیه آب، گندزدایی و گرمایش، باید به ویژگی‌های لوله و اتصالات صنعتی توجه داشته باشیم. در صنعت و تاسیسات امروزه بهترین انتخاب برای لوله کشی مجموعه‌های آبی مانند استخرها، لوله و اتصالات UPVC است. اتصالات upvc کاربرد فراوانی در صنعت خصوصا در سیستم‌های گردش آب دارد.


مزایای لوله و اتصالات UPVC

مقاوم در برابر کلر و مواد شیمیایی: با توجه به استفاده از مواد ضدعفونی کننده در استخر، این ویژگی بسیار حائز اهمیت است.

عدم رسوب گیری و زنگ زدگی: به دلیل جریان آب گرم در استخر، به مرور زمان از اصلاح و مواد ضدعفونی رسوب حاصل می‌شود که در لوله‌های یو پی وی سی این مشکل وجود ندارد.

طول عمر بالا: با توجه به دو ویژگی بالا، طول عمر این لوله‌ها بسیار بالا می‌باشد.

آب بندی مطمئن: به دلیل سازگاری UPVC به وسیله حلقه آب بند را مرتفع می‌توان کرد.

استحکام بسیار بالا با وجود وزن پایین: این امر کمک زیادی به حمل و نقل و نصب می‌کند.

تنوع محصولات: ساخت لوله و اتصالات UPVC در بازه‌ی ۱۶ تا ۳۱۵ میلیمتر است که در دیگر محصولات چنین تنوعی نیست و مشکل است.

نصب آسان و سریع و کم هزینه: اتصال بوسیله‌ی جوش یو پی وی سی یا چسب با هزینه‌های نصب پایین، نصب را سرعت بخشیده و آن را به صرفه‌تر می‌کند.


انواع کاربرد لوله و اتصالات یو پی وی سی در صنایع مختلف

۱. تصفیه خانه استخر

۲. لوله کشی استخر

۳. انتقال آب برای مصارف شهری

۴. منتقل کننده مواد اسیدی و شیمیایی

۵. مصارف کشاورزی


شیرآلات


۱. شیرآلات UPVC

همانند لوله و اتصالات، شیرآلات صنعتی استفاده شده در راه اندازی استخر نیز باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. از مهمترین ویژگی‌هایی که این شیرآلات میتوان به مقاومت آن‌ها در برابر مواد شیمیایی و کلر و همچنین ضد زنگ زدگی و ضد رسوب بودن آن‌ها اشاره کرد.

با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان گفت شیرآلات UPVC همانند لوله و اتصالات آن، بهترین انتخاب برای تجهیزات استخر است. همچنین این شیرآلات از تنوع خوبی برخور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند که چند نمونه‌ی آن عبارتند از:

شیر خودکار (چک ولو) UPVC

این شیر روی پمپ آب نصب می‌شود و بدون نیاز به نیرویی برای کار کردن جریان را کنترل می‌کند و بسیار در حفاظت تاسیسات آبی اثر گذار است.

شیر صافی (شیر استرینر) UPVC

همان‌طور که از نام آن پیداست، ورودی سیال را کنترل و از ورود آلودگی به تیوپ پمپ جلوگیری می‌کند.

شیر پروانه‌ای (باترفلای ولو) UPVC

قطع و وصل جریان در میانه شیر با حرکت دایره‌ی مدور انجام می‌شود.

شیر مهره‌ ماسوره‌ای UPVC

به دلیل قابلیت باز و بسته شدن آسان (حتی با دست)، از آسیب رساندن به تجهیزات مانند پمپ‌ها و فیلترها جلوگیری می‌شود.

شیر توپی UPVC

به وسیله‌ی یک گوی کروی و اهرم میزان جریان سیال را کم یا زیاد می‌کند. شیرآلات UPVC بسته به هر کدام از انواع اشاره شده کاربرد متفاوتی دارند:

مانع از ورود ذرات جامد موجود در سیال به تجهیزاتی مانند پمپ می‌گردند.

مانع از بازگشت جریان سیال

مهار جریان سیال

قطع و وصل جریان سیال

۲. پمپ

پمپ استخری برای گردش و تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌ها انواع گوناگونی دارند و بسته به کاربردشان انتخاب می‌شوند. از انواع پمپ می‌توان موارد زیر را نام برد:

دینامیک: که شامل انواع گریز از مرکز، شناور و آتش نشانی است.

جابجایی مثبت: که شامل دنده‌ای، دیافراگمی و پیستون غلتکی است.

پمپ تصفیه آب استخر معمولا از نوع گریز از مرکز و همراه با الکتروموتور کوپل مستقیم می‌باشد. از این جهت برای به حرکت در آوردن آب در سیستم تصفیه‌خانه استخرها استفاده می‌شود. 

از ویژگی‌های مهم پمپ‌های تصفیه آب استخر می‌توان به عملکرد کم صدا، نوع جنس بدنه یا پوسته پمپ استخر که باید مقاوم در برابر کلر باشد اشاره کرد.

مزایا پمپ تصفیه آب استخر

ساختمان ساده و ابعاد کوچک

بدون نیاز شیر یا سوپاپ

هزینه تعمیرات پایین

معایب پمپ تصفیه آب استخر

نیاز به آب بندی دستی دارد.

افت سریع بازدهی در دبی‌های بالا

غیر قابل استفاده برای سیالات با غلظت بالا

۳. فلوتر

هنگامی که پمپ آب کار می‌کند باید سطح آب در حد مناسبی باشد و اگر از حد معینی سطح آب پایین‌تر باشد، پمپ دچار مشکل شده و احتمال سوختن آن بالاست.

بنابراین نیاز است تا سطح آب را دائما نظاره‌گر باشیم تا از بدون آب کار کردن آن و سوختن الکتروموتور در اثر داغ شدن شدید جلوگیری کنیم.

اگر کاربر بخواهد سطح آب را دائما بررسی کند، منجر به اتلاف وقت و انرژی زیادی می‌شود. از این رو از فلوتر استفاده می‌کنیم. فلوتر یا شیر کنترل سطح از ابزارهای دقیق اندازه‌گیری است.

این وسیله روی سیالات شناور می‌ماند و دارای یک کلید است تا سطح سیالات را اندازه‌گیری کند. در واقع فلوتر خاموش و روشن کردن پمپ را اتوماتیک می‌کند. برای دقیق‌تر بودن کنترل سطح مایعات از فلوتر برقی استفاده می‌شود.

فلوتر در دو نوع مکانیکی و برقی موجود است و در موارد زیر کاربرد دارد:

حفاظت پمپ در برابر بدون آب کار کردن

جلوگیری از سرریز شدن مخازن

پرکردن خودکار مخازن

۴. صافی

برای اجتناب از آسیب رسیدن و خرابی پمپ، باید از ورود اجسام زائد و ذرات درشت به داخل پمپ جلوگیری کرد. صافی یا استرینر وسیله ایست که به همین منظور قبل از پمپ استخر نصب می‌شود. این صافی همانند سبد است و ذرات معلق در داخل آن جمع می‌شود.

مزایا صافی

افزایش طول عمر پمپ

نگهداری و نصب آسان

کم هزینه

معایب صافی

نیاز به بازرسی دوره‌ای دارد تا باقی مانده رسوبات بصورت دستی تمیز شود.

امکان نشتی دارد.

با تغییر جهت جریان می‌تواند باعث افت جریان عبوری بشود.

۵. شیر برقی

شیرهای برقی انواع مختلفی دارند که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. بطور کلی وظیفه این شیر تنظیم جریان در مدار است. برای خرید شیر برقی در موتورخانه باید به ویژگی‌های زیر توجه نمود:

اندازه و نوع فشار

محیط

ولتاژ و جریان

مقدار زمان روشن بودن

نوع اتصال

بطور کلی می‌توان گفت که هنگام انتخاب تجهیزات استخر باید حتما به ویژگی آن‌ها و کاربردشان دقت نمود. چرا که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده، حفظ عمر تجهیزات و همچنین کیفیت آب استخر برای ما بسیار حائز اهمیت است.

از این رو استفاده از تجهیزاتی که نسبت به کلر و مواد شیمیایی مقاوم بوده، رسوب‌پذیری و زنگ‌زدگی نداشته و همچنین آب بندی مناسب و استحکام خوبی داشته باشند، در اولویت انتخاب هستند.

همانطور که گفته شد از بهترین و پرکاربردترین لوله و اتصالات، محصولات یو پی وی سی هستند که بخاطر کاربردشان به لوله و اتصالات استخری نیز معروف هستند.

محصولات یو پی وی سی مقاومت بالایی در برابر خوردگی، حرارت و مواد مختلف (اسید و باز) دارند. از مهمترین برندهای تولیدکننده اتصالات UPVC می‌توان پیمتاش و سیپکس را نام برد.

شیرآلات سیپکس اسپانیا یکی از بهترین شیرآلات تولید شده با متریال UPVC هستند که کاربرد فراوانی در استخرها، دستگاه‌های تصفیه آب و موارد این چنین دارند.

از جمله محصولات برند CEPEX، بال ولو چسبی و دنده‌ای، شیر یکطرفه، شیر ویفری اهرمی، شیر دیافراگمی چسبی، یکطرفه توپی و … می‌توان نام برد.

پیمتاش یک برند از کشور ترکیه است که شیرآلات و اتصالات تولید شده توسط این شرکت از کارایی و عمر بالایی برخوردار است. شیرآلات، لوله و اتصالات پیمتاش در انواع مختلف موجود می‌باشد.

جهت مشاهده انواع تجهیزات مورد استفاده در ساخت و نصب استخر به سایت ریتاپی مراجعه نمائید.