انواع زانویی گالوانیزه

اتصالات صنعتی جزء ضروری و به عبارتی عنصر جدانشدنی تجهیزات و خطوط صنعتی هستند. اتصالات صنعتی انواع مختلفی دارند و بر حسب کاربرد به شکل و در ابعاد و جنس‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

زانویی گالوانیزه یکی از اتصالات بسیار پرکاربرد در صنایع فعال در کشور است که به منظور عوض کردن مسیر لوله‌ها در خطوط لوله صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با انواع زانویی گالوانیزه آشنا می‌شوید.

از آن جایی که در صنایع مختلف از مواد با ویژگی‌ها و مشخصات شیمیایی متنوعی بهره‌گیری می‌شود، معمولاً اتصالات صنعتی نظیر زانویی را به صورت گالوانیزه تولید می‌کنند تا مقاومت و استحکام آن در مقابل درجه حرارت و سیالات با درصد خورندگی مختلف، افزایش یابد.

در فرآیند گالوانیزه کردن زانویی، چه به روش گرم و چه به روش سرد، لایه‌ای از جنس روی را بر سطوح داخلی و خارجی اتصالات می‌پوشانند و به این ترتیب انواع اتصالات آهنی را گالوانیزه و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می‌نمایند. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی ویژگی‌های کلی تعدادی از انواع زانویی گالوانیزه به عنوان اتصالات صنعتی پرکاربرد و پرتقاضا خواهیم پرداخت.

زانویی 90 درجه گالوانیزه

زانویی 90 درجه گالوانیزه، از انواع زانویی‌های از داخل دنده‌ای است. در واقع برخلاف زانوی جوشی که می‌توان آن را از بیرون و در زوایای دلخواه جوش داد، زانویی 90 درجه گالوانیزه از درون دنده‌دار هستند و چنانچه بخواهیم از بیرون دنده‌دار شوند، می‌بایست از اتصالات مغزی بر روی آن‌ها استفاده کنیم. زانویی 90 درجه همانطور که از نام و شکل آن پیداست، مسیر خطوط لوله را به صورت 90 درجه و به عبارتی عمود بر مسیر اولیه تغییر می‌دهد.

زانویی 45 درجه گالوانیزه

به طور کلی زانویی گالوانیزه بسته به فشار کاری خطوط لوله و نیاز صنایع به تغییر جهت خطوط لوله، علاوه بر زانویی 90 درجه گالوانیزه، در انواع 30، 45 و 60 درجه تولید می‌شود، اما در این بین زانویی‌های 90 درجه و 45 درجه کاربردی‌تر هستند.

یکی از موارد بسیار مهم برای کاربرد زانویی 45 درجه گالوانیزه، استفاده از آن برای تغییر جهت خطوط لوله فاضلاب است. چراکه با استفاده از زانویی 90 درجه ممکن است در مسیر تغییر جهت لوله‌ها، به دلیل جامدات موجود در فاضلاب، احتمال گرفتگی لوله و ایجاد مشکلات ناشی از آن افزایش یابد، بنابراین در چنین مواقعی از دو عدد زانویی 45 درجه گالوانیزه در دو قسمت استفاده می‌شود تا در نهایت تغییر جهت 90 درجه‌ای حاصل شود.

سه راه تبدیلی دنده ای گالوانیزه

از اتصالات گالوانیزه به منظور ارتباط بین لوله های گالوانیزه استفاده می شود. از آنجایی که اتصالات دنده ای پس از مدتی دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند لذا پوشش گالوانیزه به منظور محافظت از اتصال مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع زانویی گالوانیزه

زانویی چپقی گالوانیزه

چپقی گالوانیزه هرچند که در بسیاری مواقع زانویی چپقی خوانده می‌شود، اما از نظر ساختار تفاوت‌هایی با زانویی گالوانیزه دارد.

همانطور که پیشتر در زانویی 90 درجه عنوان کردیم، دنده‌های زانویی گالوانیزه از هر دو طرف در داخل قطعه تعبیه شده است. در چپقی با اینکه شکلی کاملاً شبیه به زانویی دارد، اما دنده‌ها از یک طرف در داخل و از طرف دیگر در بیرون از بدنه تعبیه شده است. در مواقعی که نیاز باشد برای تغییر جهت خطوط یا لوله‌ها، از اتصالاتی استفاده شود که دنده‌های یک طرف آن از بیرون باشد، می‌بایست از چپقی بهره‌گیری شود. چپقی گالوانیزه نیز در دو نوع چپقی 45 و 90 درجه طراحی و تولید می‌شود.

زانویی گالوانیزه توپی برزیلی

در فرآیند گالوانیزه کردن زانویی توپی برزیلی، از روش غوطه‌وری بهره‌گیری می‌شود. برای مصارف صنایع آب، کشاورزی، ساختمانی و برق از انواع زانویی‌های توپی برزیلی موجود و قابل عرضه در بازار اتصالات صنعتی استفاده می‌شود.

زانویی شعاع بلند گالوانیزه

زانویی شعاع بلند گالوانیزه از شعاع مرکزی معادل 1.5 برابر قطر لوله بهره می‌برد. این نوع از اتصالات صنعتی، مقاومت اصطکاکی کمتری با سیال عبوری از آن‌ها نسبت به زانویی‌های شعاع کوتاه، دارند. همچنین قابل ذکر است که افت فشار در این زانویی‌ها نسبت به نوع شعاع کوتاه، کمتر است و از این رو در لوله‌کشی‌ها، گزینه‌های مناسب و رایج هستند.

ریتاپی، عرضه‌کننده انواع اتصالات صنعتی و زانویی گالوانیزه پرکاربرد

شرکت ریتاپی با تأمین انواع اتصالات صنعتی پرمصرف از برندهای معتبر و باکیفیت، سعی در کمک به صنایع فعال در کشور همچون صنایع آب‌رسانی، صنایع نفت و گاز، سیستم های فاضلاب صنعتی و شهری، صنایع کشاورزی و… در جهت ایجاد خطوط مستحکم و پایدار دارد.

برای تهیه انواع زانویی گالوانیزه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ریتاپی مراجعه کرده و در بخش محصولات و در بین اتصالات صنعتی، انواع زانویی قابل عرضه در این مجموعه را مشاهده نموده و برای دریافت راهنمایی‌های تخصصی و ثبت سفارش با کارشناسان بخش فروش سایت تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

زانویی گالوانیزه نوعی اتصال لوله است که برای تغییر جهت جریان سیال در سیستم‌های لوله کشی به کار می‌رود. این نوع زانویی از جنس فولاد ساخته شده و با روکش گالوانیزه پوشیده شده است که از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند.

بهترین نوع زانویی گالوانیزه برای هر پروژه به نوع سیال، فشار و دمای سیال و … بستگی دارد.

قیمت زانویی گالوانیزه به عواملی مانند سایز، نوع، برند و … بستگی دارد.

زانویی‌های گالوانیزه را می‌توانید از فروشگاه‌ اینترنتی انواع لوله و اتصالات ریتاپی بصورت آنلاین خریداری کنید.