معرفی تجهیزات انتقال سیالات در سیستم پایپینگ

در صنعت پایپینگ، انواع مختلفی از سیالات از طریق خطوط لوله حمل می‌شوند و انتخاب تجهیزات انتقال سیالات به نوع، میزان غلظت، فشار، حجم، دمای سیال و نیازهای خاص کاربرد بستگی دارند.

انواع تجهیزات انتقال سیالات

برخی از انواع سیالات و تجهیزاتی که مناسب برای انتقال سیالات هستند عبارتند از:

تجهیزات انتقال سیال آب و فاضلاب

آب (مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی): انتقال آب از ابتدای شروع سیستم که از چاه‌ها و سدها گرفته تا تصفیه‌خانه‌ها و سپس انتقال به منازل مسکونی، کشاورزی و تمام نقاطی که به آب نیاز دارد یک شبکه گسترده‌ای است. برای انتقال آب به هر یک از مناطق مورد نیاز از روش‌ها و تجهیزات گوناگونی استفاده می‌شود.

ابتدا به وسیله پمپ‌ها آب را از چاه یا سدها به تصفیه‌خانه‌ها انتقال داده و سپس با استفاده از فرایندهای مختلف و با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات متعدد نظیر دستگاه تصفیه آب، آب شیرین کن و بسیاری تجهیزات دیگر به محل مورد نظر انتقال می‌یابد. به طور معمول آب با استفاده از لوله‌های پی وی سی، CPVC ، چدن و فولاد ضد زنگ برای تامین آب خانگی و صنعتی منتقل می‌شود.

فاضلاب: توسط لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی مانند PVC، HDPE یا فولاد ضد زنگ برای سیستم‌های فاضلاب و زهکشی انتقال داده می‌شوند. انتخاب محصول مناسب جهت انتقال آب بسته به فشار، موارد استفاده، هزینه و شرایط محیطی دارد.

تجهیزات انتقال سیالات

تجهیزات انتقال سیال نفت و گاز

استخراج نفت یا گاز از چاه، انتقال به پالایشگاه، تجزیه به مواد گوناگون جهت استفاده در صنایع مختلف و سپس انتقال به آخرین نقطه جهت استفاده، همه این پروسه به وسیله تجهیزات انتقال سیالات و اقلام صنعتی گوناگون انجام می‌شود که بسته به شرایط محیط، دما و نوع سیال متفاوت می‌باشد.

  • نفت خام: عموما سیال نفت و گاز از طریق خطوط لوله فولادی بدون درز حمل می‌شود و از تجهیزاتی مانند پمپ‌ها و کمپرسورها برای حفظ جریان استفاده می‌شود.
  • فرآورده های نفتی تصفیه شده: مواد خط لوله بسته به محصول خاص می‌تواند متفاوت باشد و معمولاً از پمپ‌ها برای انتقال استفاده می‌شود.
  • گاز طبیعی: به لوله پلیمری یا فولادی نیاز دارد و از کمپرسورها برای حفظ جریان و فشار گاز استفاده می‌شود.

اقلام استفاده شده در صنعت نفت گاز باید دارای استاندارد ASTM باشند. در بین متریال‌های قابل استفاده لوله فولاد کربنی را می‌توان نام برد که قابلیت تحمل شرایط این صنعت از قبیل مقاومت در برابر خوردگی و تحمل دمای بالا را دارد.

صدور پیش‌فاکتور آنلاین

شما می توانید به صورت آنلاین پیش فاکتور محصولات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن و به راحتی از فروشگاه اینترنتی ریتاپی دریافت کنید.

تجهیزات انتقال مواد شیمیایی

مواد شیمیایی با توجه به اینکه یکی از پرمصرف‌ترین و حساس‌ترین اقلام در صنعت کشور بوده و انتقال آن با دیگر مواد متفاوت می‌باشد، در سیستم انتقال نیز توجه خاصی را می‌طلبد. انواع مختلف مواد شیمیایی به تجهیزات انتقال سیالات خاصی نیاز دارند:

  • مواد شیمیایی خورنده: از مواد لوله‌کشی مانند آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود و از پمپ‌ها و شیرهای مناسب (مانند متریال داپلکس) استفاده می‌شود.
  • مواد شیمیایی غیر خورنده: لوله‌های فولادی ضد زنگ، PVC یا HDPE معمولاً به همراه پمپ‌ها و شیرهای مناسب برای مواد شیمیایی خاص استفاده می‌شوند.

تجهیزات انتقال بخار

  • بخار پرفشار: از طریق لوله فولادی حمل می‌شود و از تله‌های بخار برای حذف میعانات و حفظ جریان بخار کارآمد استفاده می‌شود.
  • بخار کم فشار: معمولاً با استفاده از لوله‌های مسی یا PVC با تله‌های بخار مناسب منتقل می‌شود.

لوله های انتقال محصولات غذایی

محصولات غذایی نوشیدنی و مایع: از لوله‌های فولادی ضد زنگ یا لوله های استنلس استیل و پمپ‌ها و اتصالات مخصوص که متناسب با نوع سیال و لوله‌هاست، استفاده می‌شود.

تجهیزات مناسب انتقال داروها

برای حفظ خلوص محصول و جلوگیری از آلودگی به لوله‌های فولادی ضد زنگ با کیفیت بالا و پمپ‌ها و اتصالات بهداشتی نیاز می‌باشد. لوله‌های فولادی همچنین به دلیل سهولت در تمیزکاری از اولین گزینه‌های انتخاب متریال در انتقال داروها به شمار می‌آیند.

در انتخاب تجهیزات انتقال سیالات مانند داروها نوع ماده، ویژگی فیزیکی و مقررات صنعت داروسازی بسیار تاثیرگذار است.

تجهیزات انتقال سیال

لوله های انتقال دوغاب ها و مواد دارای غلظت

این مایعات ممکن است حاوی مواد جامدی باشند که در سیال در حالت تعلیق است. تجهیزات مناسب شامل لوله‌های با قطر بزرگ‌تر، پمپ‌های دوغاب و مخازن ته نشینی، شیرهای اسلاری است.

سیالات دارای برودت

گاز مایع (LNG) و سایر سیالات برودتی به مواد عایق و تخصصی مانند لوله‌های فولاد ضد زنگ یا آلیاژ نیکل و پمپ‌های برودتی نیاز دارند.

لوله مناسب انتقال سیالات ساینده

برای انتقال سیالات ساینده مانند دوغاب، از مواد مقاوم در برابر فرسایش مانند لوله‌های فولادی ضد زنگ و پلیمری به همراه پمپ‌ها و شیرهای مخصوص طراحی شده استفاده می‌شود.

کلام آخر

هنگام انتخاب تجهیزات انتقال سیالات، در نظر گرفتن عواملی مانند ویژگی‌های سیال، دما، فشار و هرگونه واکنش بالقوه با مواد لوله ضروری است. همچنین عواملی چون هزینه، محیط، استانداردها و الزامات و مقررات هر صنعت در انتخاب متریال و تجهیزات مناسب سیال دخیل می‌باشد. مشاوره حرفه‌ای از مهندسان و متخصصان در هر زمینه‌ای همیشه برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن سیستم بسیار مهم است. در شرکت ریتاپی مشاوران و کارشناسان مجموعه، همیشه آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان هستند.

شرکت ریتاپی تامین کننده تجهیزات صنعتی

شرکت ریتاپی به عنوان تامین کننده و تولید کننده تجهیزات صنعتی، با سابقه طولانی در این صنعت، مفتخر است که طیف گسترده‌ای از محصولات باکیفیت و بادوام را به مشتریان خود ارائه دهد. ما با استفاده از مواد اولیه مرغوب و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، محصولاتی را تولید می‌کنیم که در عین زیبایی، از عملکردی بی‌نظیر و عمر طولانی برخوردار هستند.

محصولات ما شامل انواع شیرآلات صنعتی و شیرآلات صنعتی و اتصالات صنعتی، لوله ها، لرزه گیرها، فلنج ها و … در سایزها و مدل‌های مختلف می‌باشد. همچنین امکان تولید شیرآلات به صورت سفارشی و با توجه به نیازهای خاص شما نیز وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت تجهیزات صنعتی و یا ثبت سفارش، با ما تماس بگیرید.

تجهیزاتی که می‌توانید از طریق فروشگاه ریتاپی به صورت آنلاین سفارش دهید.